Direktlänk till inlägg 13 december 2012

Stay hungry Stay folish

Av Patricia Lilliesköld - 13 december 2012 09:18

Steve Jobs inte bara känd för Mac men talet som hölls 2005 på Stanford Universitet träffar rakt i hjärtat då vi lyssnar. Iaf för de allra flesta. Förösk att ge din tolkning och förklaring till varför det känns på det viset.

 
 
Ingen bild

Albert

17 december 2012 14:42

Ett formidabelt tal som gav mig goosebumps. Den retoriska processen är enastående, något man inte förväntar sig när han i prologen säger att han bara ska förtälja tre korta berättelser. När allt sedan knyts ihop mot slutet ger han hopp om att allt inte bara handlar om utbildning, utan även om tillfälligheter och tajming.

Patricia Lilliesköld

20 december 2012 13:58

Bra reflektion Albert. Tre små historier som träffar rakt i hjärtat!

 
Ingen bild

Tess

20 december 2012 18:14

Jag tycker detta tal är väldigt bra, då Steve Job´s retoriska process är genomtänkt och väl framförd. Däremot vill jag ändå påpeka att jag anser att han läser innantill mer än vad han talar.
Han är smart som genom tre historier på generell nivå, dvs. där man finner samhörighet, skapar förtroende och intresse hos sina åhörare. Han lyckas bemöta sin publik.
Sedan måste jag bara tillägga att han antagligen har lättare att få människor att lyssna på honom, tack vare att han är en offentlig person.

Patricia Lilliesköld

24 december 2012 00:41

Bra analys Tess!

 
Ingen bild

Ludwig

20 december 2012 22:34

Det här talet är enligt mig ett av de bästa som har skrivits, hans inledning då han fångar lyssnarna genom att säga vad de vill höra och hur bra dem är. Att dem är mer utbildade är vad han själv är gör att de tror att de själva kan uppnå liknande eller till och med högre mål.
När han beskriver att han inte heller hade en riktigt klar plan för hur hans liv skulle se ut tror jag också att han fångar många av dem i publiken som inte heller vet va de vill bli. Utan att allt kommer lösa sig i framtiden.
Det är ett väldigt innehållsrikt tal som verkligen får en att tänka, tänka på det han sa i sin andra historia om att leva dagen som att den vore ens sista. Det går rätt in i hjärtat på alla eftersom han har byggt upp hela talet till då han sa det.
Det enda jag kan säga som var dåligt med talet var att han läste otroligt mycket innantill... Men jag skulle nog också ha svårt att hålla ett 20 minuter långt tal i huvudet.
Men allt som allt, ett av världens bästa tal!
//Ludwig

Patricia Lilliesköld

24 december 2012 00:40

Jag tycker som du. Han börjar med att förklara talet som tre enkla berättelser men som säger allt om hans liv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patricia Lilliesköld - 7 december 2012 09:27

hej, här hade jag tänkt att ni skulle skriva ett inlägg efter kvällens teater, tanken är att du ska få uttrycka din spontana känsla om vad du tyckte om föreställningen. Ordet är alltid fritt, och vi har högt i tak! ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards